torsdag 13. mai 2010

Om å ha en drøm

Copyright Sailorine

Denne skjønnheten er Sailorine. Hun har hele livet vært mitt forbilde på forskjellige måter. Da jeg var liten hadde jeg alltid lyst til å leke med henne og venninnene hennes (til deres store ergrelse). Hun har kjempemorsom humor og en utrolig smittende latter som jeg alltid har ønsket meg. Hun er ærlig og har bein i nesa. Hun er kreativ og musikalsk. Hun er snill og omsorgsfull. Hun er gavmild og god. Og det beste av alt: hun er min storesøster.


For noen år siden da hun studerte i Bergen og jeg studerte i Stavanger, ringte hun meg og sa at hun hadde skrevet noen sanger som hun drømte om å spille inn. Hun sang for meg i telefonen, og jeg syns det var så vakkert. Og jeg begynte å drømme om det samme for henne.

Copyright Sailorine     Grafisk design: Margaret Mathisen

I 2008 ga hun ut sitt første album, "Girl in sailor suit" og fikk strålende kritikker for det. Nå holder hun på med sitt andre album, og jeg kjenner at jeg er så stolt og glad for at hun har tatt steget og gjort noe med drømmen sin. Hun er virkelig flink, men ingenting av det hun har fått til har kommet gratis. For å lykkes i en hard musikkbransje trenger man mer enn talent. Spesielt i landet vårt som bærer så tydelig preg av Janteloven. Min søster har jobbet hardt, vist viljestyrke og MOT. Og jeg beundrer henne for det.

Foto: Dagsavisen

Mens hun bodde i Bergen traff hun Mark Olson som hun fikk muligheten til å turnere med. De ble etterhvert kjærester og har jobbet sammen i noen år nå med hverandres musikk. Mark er tidligere medlem av The Jayhawks, og hans nye plate er også rett rundt hjørnet. Vi var så heldige å få sniklytte på den i jula og jeg syns den er fantastisk! Jeg gleder meg til å se hva fremtiden bringer for disse to menneskene som jeg er så glad i. Her kan du lese litt mer om Mark. Det er skrevet nå nylig. På MySpace-siden til Sailorine og Mark Olson kan du høre litt av musikken deres. Og hvis du er ekstra interessert kan du følge Sailorine på hjemmesiden hennes, www.sailorine.com, der hun har en egen blogg. Facebook Sailorine. Facebook Mark Olson.


I morgen kommer de på besøk for å være sammen med oss i 17. mai-helga. Det blir så koselig, og vi gleder oss sånn. Siden vi bor langt fra hverandre er det ikke så mange ganger i året vi får treffes. Derfor blir det ekstra stas når man får slike helger sammen.


Copyright Sailorine

Min storesøster er fremdeles mitt forbilde. Spesielt i det at hun vågde å ta steget ut i det ukjente. Vågde å gjøre seg sårbar og ta sine innerste drømmer ut i lyset slik at alle fikk se dem. Vågde å høre andres dom over sin kreativitet. 


Jeg blir veldig rørt når jeg tenker på hvor stort det egentlig er å ta et sånt steg. Kanskje fordi jeg går med en drøm selv. Som jeg er usikker på, som er uferdig, som jeg har tenkt på i mange, mange år og ikke gjort noe med, men som like fullt er en drøm jeg håper å få oppleve. Min drøm som jeg kjenner at hjertet bevrer av å tenke på. Men jeg er ikke klar til å ta det steget. Ikke enda. Da er det godt å ha forbilder som gir deg inspirasjon og troen på at det går an å få det til. Hvis man har mot til å begynne og gå.

17 kommentarer:

Elin | Draumesidene sa...

Hei! For eit flott innlegg! Hurra for søstera di! Tøff dame! :) Og eg er sikker på at du også får din drøm oppfyllt når tida er inne for det! Med stor innsats, kan du også lykkast!

Ha ein fin kveld!
Klem frå Elin :)

Monika sa...

kor HELDIG du er som har ei storesøster :)

Kos dere på 17 mai
Smil fra monika

Lisas hjem og skatter sa...

nydelig innlegg!!! og så vakkert og godt du skriver om din søster.. føler nesten at jeg kjenner henne etter å ha lest det! Jeg er selv velsignet med fem søstre - og jeg er enormt glad i alle! og en herlig lillebror :) jeg tror at storesøsteren din synes at du er verdens veste lillesøster!!!

jeg tror det er viktig å ha drømmer!!! ♥ og kjenne på dem! tro, håpe og våge ♥ det er fantastisk gøy å lese om slike som søsteren din :) de har all grunn til å være stolt av seg selv! Håper at du får levd ut din drøm også ♥

jeg skal titte innom sailorine sin myspace-side :)

ha en kjempefin kveld ♥

klemmer fra lisa

Lene sa...

Så vakkert skrevet ♥ Lykke til i jakten på drømmen din!

mi-rachel sa...

for en vakker storesøster!!!
og bra forbilde.
jeg mener jeg har hørt musikken og stemmen henens før? et innlegg på bloggen din?
skal inn å høre! :)

Love Peace Pionies sa...

liker innlegget veldig godt!!
spent på hva drømmen din er;)
kos dere i helga!
bra med gode forbilder!

Unknown sa...

Åh, for et herlig innlegg ♥ Så mye nydelig du skriver om søsteren din, må være godt og ha et slikt søskenbånd!
Flott var hun og ♥

Kos deg masse, masse med besøket!

Nattaklem fra Line

Epleskrell sa...

Hilde, snupp!

For det første, for et utrolig vakkert innlegg om din storesøster! Tenker hun setter pris på det (og er hun som meg så sitter hun og sipper.. ;) )
Tøff din storesøster, det kreative landskapet i Norge er virkelig tøft og man må ha bein i nesa og tåle slag i ansiktet.

For det andre (dette mååå jeg bare nevne selv om jeg har sagt det før) Skjønnheten i familien din er rett og slett slående! Dere er jo så vakre, alle som en. Er sånn med deg at du er den eneste jeg har sett i mitt liv som faktisk klarer å ta seg godt ut i balletdrakt og tight klokka halv 8 om morran i dansesalens grelle lys! Og etter endt 2 timers danseøkt hvor vi andre så svette og rødsprengte ut, så du ut som om du nettopp hadde hvert innom en makupartist og fått på litt sminke... :)

Og for det tredje Hildemor, Du kan gjøre alt du bare vil her i verden!

Smask!

ELLEMELL sa...

Så nydelig innlegg du skriver om storesøsteren din- og for en flott dame!
Drømmer må man ha, i massevis! blir spennende og se, kanskje deler du drømmen din med oss?

klem fra ellemell

Anonym sa...

Og din herlige storesøster er heldig som har en lillesøster som deg.Ha en fin helg sammen og lykke til med din drøm:)Hilsen bloggløs

Anonym sa...

Nydelig innlegg!

The poem I wanted to write
was never written

The words that came
was never those in my mind

The dreamI once dreamt
was impossible to tell

The replacement that came
was never as good

The hope of writing it
has never left

The poem of my dreams
lives on in my heart forever

Gaute Juveth

Hilsen mamma

et kjært hjem sa...

Så vakker storesøster, og mange fine ord om henne! Har en drøm jeg også, så det var gode ord å høre! Så veldig veldig kjekt å se bilder fra huset da, lekkert med panel! Det blir så fint med dere, liker veldig godt det vinduet som dere skal ha porselensvask under...det blir fint det!! God helg! Klem

purglede sa...

Ååå. tenk å ha en lillesøster som deg! Som er så stolt over storesøster og roser henne slik hun helt sikkert har fortjent. Herlig historie å lese.
Var nettopp inne på hjemmesiden hennes, FOR en nydelig stemme!!!!! Herlig, henne skal jeg høre mer på.
Drømmene dine oppfylles helt sikkert en dag, den dagen du er klar for det. Lykke til og må du ha en flott helg!

Anonym sa...

Å for et flott innlegg og for et flott søster du har!

Ønsker deg og alle dine en flott
17.mai. Kos dere masse sammen!

Klem, Line :)

Ingunn sa...

Så vakkert innlegg. Veldig koselig å se dette. Jeg skal kikke på hennes musikk (høre på).

Klem Ingunn

Balke gård sa...

Nydelig innlegg, så sterkt skrevet at det bevegde meg!! Hun har også en flott lillesøster!!! KLem og snufs...

Anne Olaug sa...

VELDIG BRA!!! <3 Lykket til med drømmen.