lørdag 12. november 2011

Første stopp: München


Jeg sitter igjen med mange flotte opplevelser fra Europaturen, og har lyst til å dele noen av dem med dere. Første stopp var München. Vi hadde en fin rundtur i byen på kvelden, og jeg opplevde byen som veldig flott. 




På Marienplatz åpenbarte Münchens fantastiske rådhus seg, og i gatene rundt var det mange andre flotte bygninger og kirker.



Den største opplevelsen for meg ble likevel besøket til Dachau konsentrasjonsleir like utenfor München. Jeg har aldri sett en konsentrasjonsleir før, så dette gjorde sterkt inntrykk på meg. Jeg satt igjen med mange tanker etter dette besøket, og kommer ikke til å glemme det. Hvis du vil lese om konsentrasjonsleiren i Dachau, KLIKK HER. Ellers lar jeg bildene tale for seg.























Avslutter med statuen av den frigjorte fange.
"To honor the dead and warn the living".

I had a really great trip to some of the well known cities in Europe last week, and I want to share some photos with you. First off is München in Germany. Although I didn´t get to see the city in daylight, I thought it was really nice. Many great buildings and things to see. But my favorite part was visiting Dachau Concentration Camp (the memorial site). I had never seen a concentration camp before, and it was a very strong experience for me. If you want to learn more about Dachau Concentration Camp; CLICK HERE. I let my photos speak for themselves. The last photo is of the liberated prisoner.
"To honor the dead and warn the living".


hilde

2 kommentarer:

Jorid + NOE Blog sa...

Jeg var med hvite busser på tur i 10ende klasse til 3 konsentrasjonsleire - og de sitter som støpt i minnet fortsatt. Så sterkt.. Kanske for sterkt også for en 16åring. Men veldig glad jeg fikk oppleve det!

Flotte og sterke bilder Hilde!

Ønsker deg en fin kveld, godklem J

Herman Grans ♥ sa...

Me skulle egentlig dit, men eg kvidde meg veldig... Tilfeldigvis vart det ett voldsomt regnvær den veka, og leiren var stengt for besøk. Skulle på ein måte ønske me slapp inn, men trur det hadde blitt veldig sterkt. Takk for at du delte dine bilder!
Ha ei fin helg :)
Hilsen Grete