tirsdag 15. mai 2012

Hageglimt i mai


Denne våren har vært kald, og det er ikke mye i hagen min som har kommet så veldig langt. Noen lysglimt er det likevel (selv om noen av dem er plantet i år), og her får dere bli med på en liten runde. Alle plantene på det øverste bildet er nye i år. Måtte nødt til å supplere bedet foran inngangsdøra vår med litt vintergrønt og noe som blomstrer litt tidligere enn de andre plantene jeg har her. Det er søte stemorsblomster (håper de overvintrer!), peppermyntebusk og rhododendron (Roseum Elegans).


I kjøkkenhagen plantet jeg noen krydderurter i fjor, og nå har tre av dem begynt å livne til. Øverst til venstre er det timian, sitronmelisse og salvie. Jeg plantet oregano også, men den ser ut til å ha strøket med i vinter. På det siste bildet her ser dere stativet jeg har laget til erteblomstene jeg plantet forleden dag. I denne potta er det åtte frø. Aner ikke om det er for mye eller for lite, og om stativet jeg har laget i det hele tatt er høyt nok. Dette er første gang jeg prøver, så vi får vente og se. Stativet laget jeg av noen grener fra felte trær i skogen rett bak oss. Fem grener er bundet sammen med ståltråd øverst. Ser litt shabby ut nå, men blir helt sikkert fint når erteblomstene begynner å klatre oppover.


Pioner er vakkert, og i år skal jeg plante flere. Den ene jeg har plantet jeg i fjor, og det ser ut som den trives. Jeg har smugtittet oppi, og det er knopper der! Hurra! Ved siden av pionene har jeg i år plantet syrin. Usikker på om det kommer blomster på denne i år, men bladene har iallefall en veldig fin grønnfarge. Nederst i hagen ved innkjørselen plantet jeg i fjor et prydkirsebærtre som nå står med mange vakre blomster. Håper de varer lenge!

Det er utrolig spennende med hage syns jeg. Gøy å følge med på hvordan plantene og blomstene utvikler seg. Kunne gjerne brukt opp alle pengene mine på planter på denne årstida. :)


hilde

4 kommentarer:

Margrethe sa...

Åååå, så fine blomster! Jeg gleder meg til jeg får egen hage og kan plante de blomstrene jeg har lyst på!

Christine sa...

nydelige blomster! :D

Marianne sa...

Så flotte hagebilder. Du er virkelig flink med planter og hage! Våren vært kald, ja, men her i nord har det omtrent vært vinter til nå! Snø gjorde det forrige uke, så her har jeg ikke kommet lenger enn til tanken om å rake litt i hagen etter snøsmelting. Ja, jeg er helt seriøs! Ingen grønne blader ennå, men små gåsunger venter på litt varme sånn at de kan springe ut. Sol og 10 grader i dag, det går rette veien! Klem!

Elin sa...

Så heldig du er som har egen hage med voksende deilige urter og blomster. Vakre bilder.