søndag 5. august 2012

Jordbærpikens rørte jordbærsyltetøy


Her om dagen lagde jeg rørt jordbærsyltetøy for første gang, og det var veldig lettvint og greit syns jeg. Jeg brukte en oppskrift som pappa pleier å bruke, og tok min egen lille vri for å få det akkurat sånn som jeg liker; nemlig syltetøy uten store klumper. Nå har jeg syltetøy fra 13,5 kg. jordbær i fryseren, så vi skal nok ikke gå tomme med det første. :)

 

Oppskriften:

1. Bruk 3 kg. bær pr. pose frysepulver.
Jo mer frysepulver du bruker, jo stivere vil syltetøyet bli. 
Jeg liker at det er litt rennende, ellers ligner det for mye på kjøpesyltetøy.

2. Bland en pose frysepulver med 1 kg. sukker.
Det er viktig å blande godt før du heller det i med bærene,
ellers kan det bli geléklumper i syltetøyet.



3. Knus bærene lett med en potetmoser.

4. Hell blandingen med sukker og frysepulver over bærene 
og knus videre til bærene har den størrelsen du liker.
Det er viktig at sukker og frysepulver blandes godt inn.


 

5. For syltetøy uten klumper: Bruk en stavmikser i syltetøyet på slutten.
Kjør stavmikseren i korte runder i syltetøyet slik at det ikke blir for mye.
Da får du akkurat passe syltetøy; uten klumper, men med fruktkjøtt.

6. Fryses ned umiddelbart i passe store beholdere.

 

Håper dere alle har det bra!
Vi nyter avslappende feriedager en liten stund til.


hilde

7 kommentarer:

Ninas Interiør sa...

Mmm. det så veldig godt ut! Takk for tipset!:)

Klem Nina

Med kjæleik til livet sa...

namm namm - og valldals bære er jo best ;)

nut dagene og så grattis med ein ny bebis ;)

monikaklemma

Johanna sa...

Så otroligt vackra bilder du visar! Sylten smakar säkerligen ljuvligt:)

Godkväll,

Kram Johanna

Livy sa...

Mmmm♥lite slår nylaget jordbærsyltetøy!

Livets drøm/Eva Elisabeth sa...

Så utrolig lekkert ut
Ha en fin søndag
klem

Mona sa...

Åh det ser helt himmelsk ut, NAM!

Unknown sa...

Mmmm, det så veldig godt ut!!
Tror nesten jeg må herme:)
Og så delikate og lekre bilder ♥